Hoe staat u klanten te woord?
Voor elke klantenservice is het belangrijk om klanten goed te woord te staan, zeker als ze ontevreden zijn. Maar hoe voert u een goed gesprek met de klant? We vertellen u graag waar u rekening mee moet houden.
Een goed begin
Een goed begin is het halve werk, zo ook in het gesprek met de klant. Begroet de klant, stel uzelf netjes voor en vraag wat u voor de klant kunt doen. Onthoud of noteer de naam van de klant. Door zijn naam tijdens het gesprek af en toe te benoemen, bouwt u een vertrouwensband op.
Let op de spreektoon
Gebruik tijdens het gesprek een vriendelijke toon, zodat de klant zich op zijn gemak voelt en zijn verhaal durft te doen.
Vermijd vaktaal
Door vaktaal te vermijden voorkomt u dat de klant het gesprek niet begrijpt en met vragen blijft zitten. Probeer alles zo begrijpelijk mogelijk te vertellen, zodat de klant zo goed mogelijk geïnformeerd wordt.
Toon empathie en wees een luisterend oor
Tijdens gesprekken zult u te maken krijgen met ontevreden klanten. Probeer niet gelijk een oordeel te vellen, maar toon empathie en bied een luisterend oor. Laat de klant zijn hart luchten en kijk pas naar een oplossing als ze hun verhaal hebben gedaan. Onthoud dat ze niet boos zijn op u, maar op de situatie.
Gesprek netjes afsluiten
Vraag aan het einde van het gesprek of er nog vragen zijn en laat ruimte voor de klant om na te denken. Vat vervolgens samen welke acties u gaat ondernemen en wens de klant een fijne dag toe.
Besteed uw klantenservice aan een professional
Zeker weten dat uw klanten goed te woord worden gestaan? Besteed uw telefoondienst, externe receptie, storingsdienst, inbound callcenter of klantenservice dan uit aan Antwoordservice Nederland! Met meer dan 30 jaar aan ervaring weten we precies hoe we iedere klant kunnen helpen. Neem contact met ons op of ontdek meer over ons via onderstaande buttons.
Deel dit artikel